Categorieën
Geen categorie

Hoe je gratis kunt adverteren

online marketing

In de vorige blog gaf ik een voorbeeld van hoe een break-even funnel eruit ziet. Maar wat is nu een break-even funnel? Het woord zegt het eigenlijk al: break-even. Ik ga hier verder op in.

Hoe zorg je dat je veel gezien wordt? Dat kan organisch of door te adverteren. Organisch houdt in dat je zelf content plaats op je social media platforms en je blogwebsite Als je met regelmaat plaatst, wordt je vaker gezien en kun jij werken aan je naamsbekendheid. Helaas is het de laatste jaren veel moeilijker om gezien te worden als je kiest voor organisch. Je zult dan wel een lange adem moeten hebben.

Sneller resultaat

Wil je wat sneller resultaat? Dan kun je adverteren. Hier komt de break-even funnel om de hoek kijken. Je gaat adverteren. Je kunt een advertentie gaan plaatsen zodat mensen zich gaan inschrijven voor jouw gratis weggever. Let er wel op dat je aan de eisen van de AVG voldoet. 

Je mag nooit aangeven dat mensen iets gratis van je krijgen en vervolgens krijgt jouw lead wekelijks een nieuwsbrief. Op je advertentie plaats je een link naar je landingspagina. Op je landingspagina meld je dus dat je online bezoeker zich kan inschrijven voor jouw waardevolle informatie en dat ze dan jouw gratis weggever krijgen.

Zet een funnel in

Zoals ik al meldde in mijn vorige blog komt de online bezoeker in jouw break-even funnel terecht. Een break even funnel wordt ook wel een Self-liquidating Offer genoemd. Je kunt ook voor een andere funnel kiezen, maar ik ga leg nu uit wat een break-even funnel is. Jouw bezoeker heeft zich inmiddels ingeschreven en is een lead geworden. Dan komen ze op je volgende pagina van de funnel terecht. Je bedankt ze voor het feit dat ze zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief en dat de gratis weggever onderweg is naar de mailbox.

De salespagina

Vervolgens bied je ze iets aan op deze pagina voor een bedrag tussen ongeveer de 9 en 39 euro. Soms wordt ook een bedrag tussen de 27 en 97 euro aangehouden. Ik zou je aanbieding onder de 40 euro houden als mensen nog niet weten wie jij bent. Jouw break even funnel zorgt er dus voor dat je quiet speelt met je advertentiekosten. Dat is de bedoeling. Het gaat er niet om dat je een product aanbiedt waarop je winst creëert. Het is puur bedoeld dat jij je advertentiekosten eruit haalt.

Andere optie

Je kunt dus ook kiezen om geen break even funnel te maken, maar dat je jouw lead bedankt en dan een gratis weggever stuurt. Jouw lead staat nu op jouw mailinglijst. Je kunt dan bijvoorbeeld drie tot vijf waardevolle e-mails sturen, en dan doe je daarna een aanbieding.

Dan zul je denken, waarom zal ik zoveel moeite doen, als ik helemaal geen inkomsten genereer op deze manier? 

Een lead zal nooit in ene een grote investering bij je doen. Je zult dus eerst waarde moeten leveren door content te delen en/of waarde te delen in je nieuwsbrief.

Je kunt het ook vergelijken met als je iemand ontmoet die je leuk vindt. Dan ga je ook niet in één keer trouwen. Je gaat eerst met elkaar uit eten, naar de bioscoop. Je bouwt een relatie op. Dat doe je ook met jouw lead.

Snel rijk worden?

Er is geen quick fix om snel rijk te worden alhoewel dat af en toe voorbijkomt op  social media. Dat kan je ontmoedigen, want jij werkt knetterhard, en dan komt er in ene iemand voorbij die met maar een paar uur werk per week miljonair is geworden. Je denkt ‘wat doe ik dan verkeerd?’. Staar je daar niet op blind. Het merendeel werkt echt wel meer dan een paar uur per week. 

Het allerbelangrijkste is dat je plezier hebt in je werk. Dat je de dingen doet die je leuk vindt. Vergelijk je niet met miljonairs of anderen die al jaren in het vak zitten en in jouw ogen veel beter zijn dan jij. Dat is eigenlijk appels met peren vergelijken.

Evalueer

Wat doe je dan wel? Vergelijk je met jezelf. Je kijkt waar je nu staat. Vervolgens ga je aan je business bouwen of je business uitbreiden en na bijvoorbeeld twee maanden kijk je weer terug naar wat je hebt gedaan, wat je hebt bereikt. Je kijkt dan op welke vlakken jij beter bent geworden. Zo kun je dus een reële vergelijking maken of jij goed op weg bent met je business.

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt hoe een funnel werkt en dat er dus meerdere mogelijkheden zijn. Heb je nog vragen hierover, stuur mij gerust een mail of laat een comment achter.

Wil je meer informatie weten over een ander onderwerp? Wie weet behandel ik het dan in mijn volgende blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.