Categorieën
Geen categorie

Vijf visuele elementen voor een perfecte branding

Wat is eigenlijk een huisstijl? Een huisstijl geeft de visuele identiteit van jouw business weer.
Het gaat om de volgende elementen.
1. naam
2. logo
3. kleur
4. typografie
5. beeldgebruik

Naam

Als je start met je bedrijf is een goede bedrijfsnaam belangrijk. Denk niet alleen aan nu, maar ook aan de toekomst. Misschien wil jij je bedrijf wel uitbreiden.

Stel je verkoopt babykleertjes. Je bedrijfsnaam is Baby Outfit Bea. Na een jaar breid jij je collectie uit met kinderkleding en schoenen. Jouw bedrijfsnaam matcht dan niet meer met de identiteit van je bedrijf.

Als een potentiële klant kinderschoenen maat 28 nodig heeft, dan zal ie bij het zien van jouw bedrijfsnaam de link niet leggen dat je dat ook bij Baby Outfit Bea kunt kopen.

Wil je in de toekomst internationaal gaan werken? Dan is het belangrijk dat je een makkelijk uit te spreken naam gebruikt. Zo is jouw bedrijfsnaam herkenbaar en goed te onthouden.

Logo

Een logo kan bestaan uit een beeldmerk, een woordmerk, of een combinatie van beiden.

Is jouw logo ‘hersenproef’ is voor je branding? Als je een logo gaat ontwikkelen, laat ontwikkelen dan moet je altijd kijken naar de verschillende aspecten van je logo. Jouw branding, jouw huisstijl moet goed zichtbaar zijn en ook ‘hersenproef’ zijn.

Probeer je logo vanuit een ander perspectief te bekijken. Of laat jouw logo aan iemand anders zien. Ik geef hieronder voorbeelden van logo’s die je op twee manieren kunt bekijken waarbij je echt TOTAAL wat anders ziet. Dit komt omdat bij de een de linkerhersenhelft actiever is, en bij de ander de rechterhersenhelft.

Als je zoekt op Google naar ‘verkeerde logo’s ‘ of ‘meest foute logo’s’ dan kom je er nog meer tegen. Dit zijn overigens logo’s die echt bestaan.

Afbeelding 1. verkeerd logo A-style

Een A-merk in kleding!…….
Of zie je hier twee mensen….

Wat leuk om eens heerlijk te dansen met je partner. Links staat een man te dansen en aan de rechterkant zie je een vrouw. Dat is duidelijk toch? Of toch niet…?

Afbeelding 2. verkeer logo dansschool

Misschien zie jij wel het wat anders en denk je dat dit een logo is van een striptease-club. Je kunt in dit logo namelijk ook een ‘halfnaakte vrouw’ zien….

Zie jij beide kanten van deze logo’s?

Kleuren

Kleuren hebben betekenis. Neem bijvoorbeeld de kleur rood. Al in de oertijd heeft ons brein ontwikkeld dat rood geassocieerd wordt met voedzaam. Onze voorouders konden zo snel de meest geschikte groente en fruit vinden.

Het is dan ook niet vreemd dat heel veel grote fastfood ketens de kleur rood in hun logo hebben. Je eetlust wordt opgewekt als je de kleur rood ziet.

Afbeelding 3. Betekenis kleuren

Een kleur kan ook verschillende betekenissen hebben. Wit wordt in de Westerse cultuur gezien als puur, maagdelijkheid, maar in de Oosterse cultuur wordt wit geassocieerd met dood en rouw.

Ga/Laat jij eenmaal een logo ontwerpen dan moet je ook rekening houden met de achtergrond. Stel je hebt een zwart logo. Prima als je een lichte achtergrond hebt, alleen op een donkere achtergrond zie je het logo niet.

Houd er dan rekening mee dat je zowel een wit, als een zwart logo ontwerpt.

Welke kleuren zitten er in jouw logo?

Typografie

Bij typografie gaat het erom welk lettertype (font) jij gebruikt en welke grootte?

Je hebt schreefloze lettertypes en schreeflettertypes. Een schreef is een dwars lijntje/haakje aan het uiteinde van een letter. Een andere naam hiervoor die veel in het Engels wordt gebruikt, is serif.

Times New Roman is bijvoorbeeld een schreeflettertype. Dit lettertype wordt gezien als ouderwets, maar ook degelijk.

Een schreefloos lettertype heeft helemaal geen haakjes en wordt gezien als modern. Arial en Calibri zijn schreefloze lettertypen.

Op je website kies je maximaal! drie soorten lettertypes, bijvoorbeeld één soort lettertype voor je tekst.

Eén soort lettertype voor je header/kopregels.

En één voor de CTA (Call To Action) button.

Dit is aan te raden, want als jij meer dan drie verschillende soorten lettertypes gebruikt dan oogt je website onrustig. Welke lettertype gebruik jij voor je tekst op jouw website?

Beeldgebruik

Met jouw beeldgebruik laat je de identiteit van je business zien. Je kunt bijvoorbeeld bij iedere foto die je plaatst een standaard kleurfilter over je foto zetten. Je kunt ook een balk plaatsen onder een foto in de kleur van jouw huisstijl met daaronder een quote.

Als jij een coacht bent die mensen begeleidt met afvallen, dan kun je bijvoorbeeld een foto van jezelf laten maken dat jij een meetlint vasthoudt. Of je hebt een foto van jezelf dat je een appel vasthoudt, of dat jij aan het rennen bent.

Bij mijn bedrijf staat online ondernemen centraal. Dit betekent dat ik locatie-onafhankelijk kan werken. Dit zie je terug in mijn beeldgebruik doordat ik de ene keer met mijn laptop in de beachbar zit. De andere keer ben ik met mijn laptop buiten aan het werk aan het strand.

Bij beeldgebruik hoeft het niet per se te gaan om foto’s. Misschien heb je wel een mooi animatiefilmpje wat jouw bedrijf doet.

Heb jij beeldgebruik waarbij naar voren komt wat voor bedrijf jij hebt?

P.S. Heb jij vragen over de (visuele) identiteit van jouw bedrijf en wil je een keer brainstormen? Plan een gratis onlinesessie in en ontdek drie onmisbare strategieën hoe je succesvol online kunt ondernemen. Klik hier om je aan te melden voor de gratis onlinesessie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.